MENU

Jabatan Khidmat Pengurusan

  • Menyalurkan semua masalah yang dihadapi oleh pengguna kepada pihak yang berkenaan dengan segera.
     
  • Memberi jaminan bahawa surat-surat aduan akan segera dirujuk ke bahagian yang berkenaan untuk diambil tindakan dan memastikan pengguna akan menerima KAD AKAUN PENERIMAAN daripada Majlis.
     
  • Memberi kemudahan penyewaan Dewan Jubli Intan dan peralatan untuk majlis keramaian.

Jabatan Kewangan

  • Perkhidmatan kaunter bayaran di ibu pejabat.
     
  • Perkhidmatan kaunter bayaran cawangan.
     
  • Bayaran kepada pembekal

Jabatan Kesihatan Awam

 Objektif  Umum

1.Meningkatkan aktiviti-aktiviti kesihatan persekitaran bagi mewujudkan bandar bersih,sihat dan sejahtera kepada masyaraakat.

Fungsi Jabatan

1.    Kawalan Kebersihan dan Keindahan Bandar
2.    Kawalan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam
3.    Kawalan Kebersihan Premis Makanan
4.    Kawalan Penyakit Bawaan Vektor
5.    Kawalan Kacauganggu Kesihatan  Awam
6.    Perkhidmatan Segera Kepada Insiden Memerlukan Tindakan Segera
7.    Perkhidmatan Balai dan Persiapan Untuk Program Rasmi
 

  • Perkhidmatan Kebersihan dan Keindahan Bandar seperti memotong rumput, mencantas pokok, menebang pokok, pembersihan sampah longgok dan pembersihan parit
  • Perkhidmatan Kebersihan dan Keindahan Fasiliti-Fasiliti Majlis Daerah Tangkak (MDT) seperti pembersihan dewan, pasar awam, medan selera dan pejabat cawangan MDT.
  • Mengawalselia ke atas SWM bagi perkhidmatan Kebersihan dan Keindahan Bandar seperti kebersihan bandar dari sampah,pemotongan rumput panjang, sapu jalan, kebersihan parit taman dan tempat pelupusan sampah.
  • Perkhidmatan Unit Balai seperti pemasangan khemah dan pembukaan khemah bagi program-program rasmi  serta mengecat batu curve.
  • Perkhidmatan Unit Persiapan seperti mengambil , menghantar dan menyusun kerusi meja bagi program-program rasmi.
  • Perkhidmatan patching dan bumper ( bantuan kepada unit pembangunan)
  • Perkhidmatan mencuci tandas awam MDT
  • Penyelenggaraan dan pembaikan kecil bangunan dan fasiliti MDT seperti penyelenggaraan dewan, pasar awam, medan selera dan pejabat cawangan MDT.
  • Program Kawalan Vektor seperti pemeriksaan dan siasatan AEDES, membantu aktiviti fogging dan kawalan anjing liar.
  • Program Geraktumpu dan jawatankuasa penduduk seperti gotong royong.
  • Kawalan medan selera MDT seperti pemeriksaan sanitasi premis, pembersihan tandas awan dan operasi gerai bersih.
  • Pasukan Tindakan Khas seperti memberi perkhidmatan segera kepada insiden yang memerlukan tindakan segera dan menyiasat aduan kacauganggu kesihatan awam. .
  • Mencegah kejadian penyakit berjangkit melalui aktiviti pengurusan sisa pepejal yang baik dan aktiviti kawalan vektor
  • Meningkatkan kualiti kebersihan premis makanan melalui aktiviti penguatkuasaan dan  promosi kesihatan
  • Menggemblengkan peranan masyarakat dengan lebih cemerlang dalam aktiviti gotong royong
  • Meningkatkan perkhidmatan Bandar  dengan memberi penekanan kepada nilai-nilai kebersihan,estetika dan keharmonian masyarakat.
  • Memberikan perkhidmatan kutipan sisa pepejal, pemotongan rumput, pembersihan longkang
  • 1